close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej
  • AKTUALNOŚCI

  • 16 października 2018

    W ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości Polski, 6 października zainaugurowano przegląd filmów wielkiego polskiego mistrza Romana Polańskiego, który będzie kontynuowany w Teatrze César Rengifo, Teatrze José Ignacio Cabrujas i na scenie Teatru Bar. Podczas tego wydarzenia, organizowanego wspólnie przez Ambasadę RP w Wenezueli i Gran Cine, można będzie zobaczyć dzieła od dramatu do suspensu, poprzez kino fantasy aż do horroru.

    Polański przeżył holokaust (matka zmarła w Oświęcimiu), był uczniem słynnej łódzkiej szkoły filmowej. Jego pierwszy film fabularny „Nóż w wodzie” z 1962 roku, zbudowany na napięciu między trzema postaciami (nauczycielem, żoną i młodą studentką) na żaglówce, został nominowany do Oscara za najlepszy zagraniczny film. Później Polański wyemigrował do Wielkiej Brytanii, gdzie zrealizował niepokojący „Wstręt”(Repulsion,1965) z francuską aktorką Catherine Deneuve, za który zdobył Srebrnego Niedźwiedzia i nagrodę FIPRESCI w Berlinie; „Matnia” (Cul-de-sac, 1966) thiller łączący komedię i dramat, zwycięzcę Złotego Niedźwiedzia w Berlinie.

     

    Jego następnym przystankiem były Stany Zjednoczone, w których nakręcił swoje dwa arcydzieła, docenione zarówno przez krytyków, jak i przez publiczność: „Dziecko Rosemary” (Rosemary's Baby, 1968) i Chinatown (1974), nominowany do 10 Oscarów i zwycięzca w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny. W tym okresie jego osobiste i artystyczne życie zostało przyćmione przez straszliwe morderstwo jego żony, Sharon Tate, z rąk gangu kierowanego przez Charlesa Mansona w 1969 roku i oskarżenie o gwałt nieletniej 13 latki w 1977 roku, przez co został zmuszony do wyjazdu ze Stanów Zjednoczonych, gdzie nie może już powrócić.

     

    W Europie Polański uzupełniał swoją filmografię kilkoma dziełami uważanymi za bardziej osobiste, rygorystyczne i ekscytujące. Takimi jak „Lokator” (Le Locataire, 1976), nakręconym we Francji, z udziałem samego reżysera; uznaną Tess, opartą na książce Thomasa Hardy'ego, Frantic (1988) z Harrisonem Fordem, „Śmierć i dziewczyna” (The Death and the Maiden, 1994) lub „Pianista” (The Pianist, 2002), będący jego osobistym odtworzeniem Holocaustu , który dał mu Oscara dla najlepszego reżysera. Jego najnowsze, najbardziej wybitne filmy to: thriller „Autor widmo” (The Ghost Writer, 2010), za którego otrzymał srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie; czarna komedia „Rzeź” (Carnage, 2011); oraz bardzo teatralną i uznaną „Wenus w futrze” (Venus in Fur, 2013).

     

    Program projekcji „Wszystko Polańskiego” w Meridzie w październiku 2018 roku.

     

    Poniedziałek

    Wtorek

    Środa

    Czwartek

    Piątek

    Sobota

     

     

     

     

     12

    “Oliver Twist”

    La Escena Teatro Bar 4:00 p.m.

    “Piraci” La Escena Teatro Bar 

    7:00 p.m.

    13

    “Tess”

    La Escena Teatro Bar 4:00 p.m. 

    “Autor widmo” La Escena Teatro Bar

    7:00 p.m.

    15

    Rzeź

    Teatro César Rengifo.

    2:30 p.m.

    16

    “Lokator”

    Teatro César Rengifo.

    2:30. p.m.

    17

    “Dziewiąte wrota”

    Teatro José Ignacio Cabrujas

    2:00 p.m.

    18

    “Makbet”

    Teatro José Ignacio Cabrujas

    2:00 p.m

    19

    “Co?”

    La Escena Teatro Bar

    4:00 p.m.

    20

    “Pianista”

    La Escena Teatro Bar

    4:00 p.m.

    “Cul de sac”

    La Escena Teatro Bar

    7:00 p.m..

    22

    “Nóż w wodzie”

    Teatro César Rengifo

    2:30 p.m.

    23

    “Wenus w futrze”

    Teatro César Rengifo

    2:30 pm

    24

    “Gorzkie gody”

    Teatro José Ignacio Cabrujas

    2:00 p.m

    25

    “Wstręt”

    Teatro José Ignacio Cabrujas

    2:00 p.m

    26

    “Śmierć i dziewczyna”

    La Escena Teatro Bar

    4:00 p.m..

    27

    “Dziecko Rosemary”

    La Escena Teatro Bar

    4:00 p.m..

    “Nieustraszeni pogromcy wampirów”

    La Escena Teatro Bar

    7:00 p.m.

     

    IMG-20181011-WA0017
    IMG-20181011-WA0013

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: